Powerwall! De nieuwste aanwinst van Tesla? Bekijk hier de voordelen en beoordeel of het ook iets voor jou is.


powerwall

Powerwall van Tesla veroorzaakt een energie revolutie. Zijn er voordelen te behalen?

De powerwall van Tesla. Autofabrikant Tesla staat al langer bekend om hun innovatie en gedrevenheid voor een groene maatschappij.

Zij hebben een revolutie ontketend op het vlak van elektrisch rijden met deze powerwall en lijken nu hard op weg te zijn om het zelfde te doen voor het energiegebruik in huis.


Tesla presenteerde in april een nieuwe batterij die de naam powerwall heeft gekregen. Deze accu kan onder andere gebruikt worden als een opslagpunt voor zonne- of windenergie.

Daarnaast kan men meerdere accu’s aan elkaar linken, vandaar Wall, om te voorkomen dat men terug moet vallen op het reguliere stroomnetwerk (en dus fossiele brandstoffen).
Tesla houdt rekening met de kleinverbruiker, gemiddelde verbruiker en grootverbruiker.

Om die reden hebben zij 3 verschillende varianten ontwikkeld; een 7KW/h, een 10 KW/h en een 100 KW/h variant.

Die laatste heet overigens de Power-pack en is voornamelijk bedoeld voor grote bedrijven.

Powerwall als groene energie

Tesla maakt met de nieuwe powerwall nu dus gemakkelijker om de groene energie die nu opgewekt wordt op te slaan voor later.

Op deze manier kunnen gebruikers dus meer halen uit hun zonnepanelen of windmolens.

Hierdoor zullen zij minder vaak terug hoeven te vallen op het reguliere stroomnet, wat tot op heden nog voornamelijk opgewekt wordt met fossiele brandstoffen.

Op deze manier kan men bijvoorbeeld ook in de winter nog gebruik maken van hun eerder opgewekte groene energie.
Toch kunnen ook gebruikers van het reguliere stroomnet ook gebruik maken van de Power Wall en hun bijdrage leveren aan een schonere wereld.

Elon Musk, CEO van Tesla, vertelde in zijn presentatie dat de stroom uit de daluren gebruikt kan worden om de accu op te laten.

De accu kan vervolgens tijdens de piekuren worden aangesproken. Dat is niet alleen financieel gunstig maar ook ecologisch.

Doordat de aanvraag in de daluren minder hoog is, voorzien veel energiemaatschappijen juist dan de klanten van groene of gemengde energie.

Het is dus een win-win situatie.

https://youtu.be/yKORsrlN-2k

Kostenplaatje van de powerwall

De accu van Tesla bestaat momenteel nog uit een lithium-ion batterij. Dat houdt in dat er een klein verlies van opslag zal plaatsvinden. Je betaald dus eigenlijk voor +/- 90% van de batterij. Een prijs die overigens niet tegenvalt.

Voor 1 accu betaald de gebruiker straks zo’n €3000,-. De stroom moet overigens nog wel worden omgezet in wisselstroom (in Europa), waar men een omvormer van €1000,- voor nodig gaat hebben.
Tesla zet ondertussen zijn strijd tegen fossiele brandstoffen voort. Musk verteld trots dat het doel van Tesla het fundamenteel veranderen van de manier waarop de wereld energie verbruikt is.

Dat houdt in dat men niet vreemd moet opkijken als Tesla in de toekomst gaat werken met accu’s die gebaseerd zijn op aluminium anoden.

Deze vorm van batterijen worden momenteel nog ontwikkeld, maar er is nu al bekend dat zij een langere levensduur hebben, sneller kunnen laden en goedkoper in productie kunnen zijn.

Tesla zal ongetwijfeld hun vinger al in de pap hebben.
De Powerwall zal deze zomer op de markt komen.

Als je deze artikelen waardeert, laat dan een reactie achter op de website. (anoniem mag ook). Alvast bedankt!

Plaats een reactie