Gezondheidszorg, is de Nederlandse zorg populair in Amerika?

zorg_in_amerika_750x300

De Nederlandse gezondheidszorg is populair in Amerika

De gezondheidszorg in de Verenigde Staten is gigantisch. Met meer dan 350 miljoen inwoners die sinds kort verplicht zijn een zorgverzekering af te sluiten is er een grote markt voor zorg-gerelateerde producten.

In Nederland, waar verplichte zorgverzekeringen al jaren de maatschappij onderbouwen, is er een redelijke voorsprong op het gebied van organisatie en innovatie in de zorg.

Het is daarom niet gek dat Nederlandse start-ups met succes in breken op de Amerikaanse zorgmarkt.

Innovatie Attaché Netwerk

Het Innovatie Attaché Netwerk is een onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Omdat de Verenigde Staten verantwoordelijk zijn voor 40% van de R&D uitgaven in de wereld werkt het IA-netwerk nauw samen met bedrijven in Silicon Valley en Washington.

Zo werken Nederlanders uit het IA-netwerk mee in het Amerikaanse Center of Excellence for Logistics & Distribution (CELDi) om biofarmaceutische productieketens te verbeteren.

Ook organoseert het IA-netwerk conferenties en beurzen waar Nederlandse start-ups, zoals uit de health-techbranche, hun producten tentoonstellen en demonstreren.

Health 2.0

Eind september gingen vijftien veelbelovende start-ups in de Nederlandse gezondheidszorg naar Health 2.0, ‘s werelds grootste conferentie over technologie in de zorg.

Health 2.0 is een Amerikaanse conferentie wier slogan “Europe’s launchpad for the hottest in Health tech” is.

Daar lieten bedrijven zoals Scanadu en EnWake zien wat de wereld te wachten staat. Scanadu ontwikkelt bijvoorbeeld een pil die is uitgerust met sensoren.

Zo’n pil kan worden gebruikt om de waarden van cholesterol en andere stofjes te meten.

Het Rotterdamse EnWake ontwikkelde een bril die het bio-ritme beinvloedt. Met behulp van de bril verbeter je je slaappatroon en sta je op met meer energie.

Dit soort gadgets zullen in de toekomst worden gebruikt zonder er over na te denken.

Uiteraard zijn deze producten erg in trek bij de Amerikaanse consument en hebben ze op de conferentie veel succes geboekt.

Kaiser Permanente

Het Radboud UMC, actief in het onderzoek naar de ziekte van Parkinson, tekende vorig jaar een contract met de Amerikaanse zorgreus Kaiser Permanente om het product ParkinsonNet in de Verenigde Staten aan te bieden.

Een landelijk netwerk van zorgverleners die gespecialiseerd zijn in het behandelen en begeleiden van mensen met de ziekte van Parkinson is in Nederland al sinds 2004 toegankelijk.

Met 9 miljoen klanten heeft Kaiser Permanente een gigantisch bereik waar ParkinsonNet veel kan betekenen voor mensen met de ziekte.

Ingen-Housz

Thijs Boekhoff is de oprichter van het Amerikaanse bedrijf Ingen-Housz.

Ingen-Housz werkte onder andere mee aan de excursie van Nederlandse bedrijven naar de Health 2.0 conferentie, en is verder actief in de uitwisseling van gezondheidszorg tussen Amerika en Nederland.

Ingen-Housz begeleidde bijvoorbeeld het bezoek van Kaiser Permanente aan het Radboud UMC en is mede verantwoordelijk voor het aanbieden van ParkinsonNet aan 3,7 miljoen Amerikaanse klanten.

Ingen-Housz richt zich voornamelijk op ouderenzorg en met de vergrijzing die plaatsvindt in de Verenigde Staten staan Nederlandse bedrijven te springen om de gezondheidszorg daar te verbeteren.

Bootcamp

Met het grote succes van Nederlandse bedrijven in de gezondheidszorg op Health 2.0 wordt er nu gekeken of deze excursie jaarlijks plaats kan vinden.

Het IA-netwerk, Ingen-Housz en de deelnemende bedrijven gaan in de toekomst de HealthTech Bootcamp organiseren zodat meer start-ups de mogelijkheid krijgen om in Amerika hun producten te demonstreren.

Het Bootcamp werkt ook in de andere richting; Amerikaanse bedrijven krijgen de mogelijkheid om producten te testen die nog niet zijn goedgekeurd door de Food and Drug Administration.

De HealthPatch van het Amerikaanse bedrijf VitalConnect is bijvoorbeeld een slimme pleister die allerlei metingen uitvoert.

De connecties die zijn gelegd door het HealthTech Bootcamp maken het mogelijk producten uit de gezondheidszorg aan een groter publiek aan te bieden.

Wat vind jij hiervan?

Ik zou het erg tof vinden als je je mening even in een reactie wilt achterlaten!

Een reactie plaatsen